Ten geleide
dr. Victor Chel, hoofd opleidingVoor u ligt het jaarbericht 2016, dat aan de hand van verschillende beschouwingen en verslagen een aansprekende terugblik op het opleidingsjaar 2016 geeft. Een jaar waarin duidelijk werd dat de trend van een groeiende belangstelling voor de ouderengeneeskunde zich voortzet: het aantal studenten dat koos voor een keuze-co-schap en semi-arts-stage ouderengeneeskunde neemt nog steeds toe en wederom overtrof het aantal aanmeldingen voor een opleidingsplaats in Leiden fors het aantal plaatsen. Het kennis- en ervaringsniveau van de nieuwe kandidaten-AIOS bleek wederom hoog. Wij zijn er in Leiden trots op dat, dankzij een kritische selectie en een gezamenlijk streven de lat hoger te leggen en te excelleren, de specialisten ouderengeneeskunde die de opleiding dit jaar hebben verlaten, geheel conform de missie van onze opleiding, weer echte visitekaartjes van onze opleiding en ons mooie veelzijdige vak zijn: specialisten ouderengeneeskunde-2.0.
AIOS omschrijven de ouderengeneeskunde als het vak van de toekomst, volop in ontwikkeling; een veelzijdig specialisme; generalistisch maar ook specialistisch; een vak met uitdagende complexe problematiek; door multimorbiditeit en polyfarmacie de richtlijnen voorbij; een vak voor mensen die oprechte interesse hebben in de (oudere maar heel vaak ook jongere) medemens, die van moeilijke puzzels houden, oog hebben voor wat er toe doet in het leven en vooral ook gericht zijn op samenwerking, want voor de ouderengeneeskunde moet je echt een teamspeler zijn; een teamspeler die zijn werkterrein steeds meer ook buiten het verpleeghuis zal vinden, in het ziekenhuis en vooral ook in de eerstelijn.
Onderwijs en organisatie
1.1 Vernieuwingen in het onderwijs
Michelle Kromhout, adjunct-hoofd opleiding
Om een nog hogere kwaliteit van opleiden te behalen, werkt het opleidingsinstituut ouderengeneeskunde LUMC aan continue verbeteringen van het onderwijs, zowel lokaal als landelijk. Dit doet ons instituut niet alleen, maar samen met de twee andere opleidingsinstituten specialisme ouderengeneeskunde, aios, opleiders en experts zetten de stafleden zich ieder jaar in voor vernieuwingen in het onderwijs.
In 2016 is het nieuwe landelijke opleidingsplan gaan gelden, waarin zowel didactische vernieuwingen als nieuwe ontwikkelingen binnen het werkveld van de specialist ouderengeneeskunde meegenomen. Op 1 september 2016 is de vernieuwde opleiding van start gegaan met de basisfase.
Direct naar
- 1.1 Vernieuwingen in het onderwijs
- 1.2 Samenwerking met de huisartsopleiding
- 1.3 Uit de module Extramuraal
- 1.4 Wetenschappelijk onderzoek binnen het onderwijs
- 1.5 Wetenschapsavonden ouderengeneeskunde, succesvol op meerdere fronten!
- 1.6 Opleidingen in Leiden
- 1.7 Docentprofessionalisering
- 1.8 Selectieprocedure 2016
- 1.9 Representativiteit en etiquette
Onderzoek
2.1 Inleiding
prof. dr. Wilco Achterberg
Wetenschappelijk onderzoek maakt onlosmakelijk deel uit van de afdeling ouderengeneeskunde, en is sterk verbonden met de opleiding. Samen proberen zij het specialisme ouderengeneeskunde te professionaliseren, en in 2016 is dat weer naar volle tevredenheid gebeurd.
De AIOS leren door middel van CAT’s, het beoordelen van literatuur en het zelf doen van onderzoek analytisch en kritisch denken, wat nodig is om evidence-based te kunnen werken.
Een paar hoogtepunten uit het afgelopen jaar: De AIOTO-SO: de arts die naast de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde ook een promotie-traject doet is niet meer weg te denken bij ons.
AIOS en AIOTO’s
3.1. Namens de AIOS-vertegenwoordiging AIOS 2016
dr. Sylvia Stegeman, voorzitter jaarvertegenwoordiging
Met de vergrijzing van de samenleving wordt het vak ouderengeneeskunde gezien als het vak van de toekomst. De huidige generatie AIOS-sen zijn zich daar terdege van bewust en hebben zich vaak breed geprofileerd alvorens te beginnen met de opleiding. Ze vragen veel van de opleiding en omgekeerd de opleiding ook van hen.
In september 2016 is een nieuwe lichting AIOS-sen gestart die worden opgeleid volgens het nieuwe opleidingsplan van 2015. Daarmee wordt gestreefd om het opleidingsniveau naar een hoger niveau te tillen. Dit houdt in dat er meer op kennis wordt getest middels landelijke kennistoetsen, maar ook dat er breder wordt gekeken naar onderwijscompetenties, communicatievaardigheden en het kunnen reflecteren...
Kaderopleidingen
4.1. Kaderopleiding Beleid, Management en Organisatie voor
specialisten ouderengeneeskunde
In Leiden wordt sinds 2008 met groot succes de kaderopleiding Beleid Bestuur en Management voor huisartsen gegeven. Deze opleiding heeft landelijke bekendheid met tal van nationaal gerenommeerde docenten. Vanuit bestuurders van zorgorganisaties, maar ook vanuit specialisten ouderengeneeskunde zelf, werd aangegeven dat er grote behoefte bestond aan een vergelijkbare kaderopleiding voor specialisten ouderengeneeskunde, mede omdat managers en dokters vaak onvoldoende elkaars taal spreken, met alle gevolgen van inefficiëntie en onvrede over zorgprocessen van dien.
De kaderopleiding is in 2016 opgezet en zal naar alle waarschijnlijkheid eind 2017 van start gaan, nadat...
5. Medewerkers
Ook op het personele gebied is de opleiding fors gegroeid.
In 2016 werd van 2 zeer gewaardeerde docenten,
- Corinne Eckes
- Esther Meijer
- Sabine van der Ploeg, secretariaatsmedewerkende, afscheid genomen.
- Astrid Clocquet, coördinator opleiding erkenning bijzonder bekwaamheid Huntingtonzorg, specialist ouderengeneeskunde, kaderarts psychogeriatrie,
- Jesseke de Man, beleidsmedewerker en
- Eline van der Meij, secretariaatsmedewerkende,